0
Dutch Superlap

Dutch Superlap, round 1 @ Circuit Park Zandvoort

By maart 31, 2019 april 2nd, 2019 No Comments

Afgelopen donderdagmiddag startte er op Fb een gesprek over eventuele deelname aan de eerste ronde van het evenement Dutch Superlap. Dutch Superlap is een initiatief van Driving Fun en heeft een vergelijkbaar wedstrijdconcept als Time Attack. Het grote verschil is echter dat er géén rondetijd restricties zijn (bij Time Attack 2.03 welke 2 keer overschreden mag worden, maar wel panelties voor staan). Aangezien we nog geen testdag hebben gehad in het droog en er een aantal gulle gevers waren die me heel graag mee wilden zien doen, hebben we die avond, na het bestuderen van de reglementen, rond de klok van 23.00 maar besloten mee te doen.

Dat betekende dat ik vrijdagavond uit werk nog even mocht tanken en de vloeistoffen checken… Oh, en wassen… want na de eerste ronde van Time Attack had ik ‘m in de garage gezet en er even niet naar om gekeken.

In de vrije training reed de auto zoals verwacht en zette ik in het tweede rondje een tijd van 2:04.974 en bleef ik rond de 2:05 steken. Na slechts 6 rondes besloot ik dat het genoeg was, ik hoorde gebonk en de wielkastrand links achter sneed in de banden. Dus, we mochten eerst even wat aanpassingen doen.

Afbeelding

De aanpassing was, even de onderste ring van de schokdemper vast zetten (my bad) en de spacers achter de achtervelgen weg trekken. Zoveel verschil zal het toch niet maken(…?) De warm-up verliep moeizaam. Hoewel ik mijn rondetijd wist te verbeteren met een één seconde naar 2:03.909 was de balans waar we zo hard voor gestreden hadden helemaal zoek. Veel onderstuur en waar de auto eerder als een wacko van richting veranderde (ook als je een foutje maakte), was het nu battle’n om ‘m in koers te houden.

Afbeelding

Bij binnenkomst bleek de bandenspanning voor rond de 3.0 bar en achter 2.3. We verwachtten dus dat we daar een aanpassing moesten maken. Helaas heeft iemand in die sessie zijn BMW E46 M3 gecrashed en konden we niet terug de baan op. We zouden dus pas met de kwalificatie merken of het zin had gehad en om het erger te maken, we zouden niet genoeg tijd hebben om tussentijds een aanpassinkje te maken.

Afbeelding

De kwalificatie verliep moeizamer dan de warming up, maar ondanks dat plaatste ik mezelf met een tijd van 2:04.309 op pole position, ergo, ik mocht als laatste starten met de finale. Ondanks dat de tijden niet veel verschillen was de auto moeilijk te corrigeren en moesten we voor de finale een besluit maken; laten voor wat het is en WETEN hoe ‘ie nu rijdt, of toch aanpassingen maken en hopen for the best. We gingen voor het laatste. Alles terug naar de ochtend en de achter wielen naar voren (i.v.m. slijtage). Kortom, spacers en bandenspanning terug en fingers crossed.

Afbeelding

De finale kent, net als met Time Attack, 1 kans om de snelste tijd neer te zetten; ondanks een paar schoonheidsfoutjes reed ik wederom een 2:04, nu .612, slechts 0.610 seconden sneller dan de nummer 2.

Afbeelding

Aangezien Time Attack een restrictie kent van 2.03 en we nu continu rond de 2.04 zaten, is het doel om wat aanpassingen te doen opdat we er continu 2.03 rijden. We gaan de bandenkeuze heroverwegen, de stabilisatorstangen, maar ook kijken wat we kunnen met de inlaattemperatuur binnen het reglement (die is continu rond de 60 graden ondanks dat we slechts een 15% reductiepulley hebben).

Anyway! Een geslaagde tes… Uh, racedag!

Afbeelding

Leave a Reply